Als ik de kleurenfotografie zou moeten redden, dan zou ik het proberen met een 50-80 ASA drielaagse diafilm met verschillende emulsies ;-)
Wat mij betreft zou die ook ISO 12/12 of ISO 25/15 kunnen hebben. Maar dat zou waarschijnlijk niet marktconform zijn.
Maar zolang Fuji nog uitstekende kleurenfilms produceert, zou mijn project waarschijnlijk gedoemd zijn te mislukken, want ik zou met mijn 3-emulsie film aanzienlijk duurder zijn dan Fuji en tegelijkertijd volgens technische maatstaven op de meeste punten slechter.
Ik heb een nogal ambivalente relatie met Fuji. Natuurlijk gebruik ik de Velvia graag voor bepaalde doeleinden, maar de Provia heeft onder bepaalde lichtomstandigheden een lichte magenta-tint. We hadden hier onlangs een discussie over op het Hasselblad Forum. Dit geldt in ieder geval voor de RDP III uit 2003; van de huidige versie weet ik het nog niet, het kan zijn dat de film inmiddels is aangepast.
Voor professionele doeleinden had ik – en daarom gebruikte ik tot de stopzetting ervan de Agfa 50S en 50L en hun opvolgers – een film nodig met een zo neutraal mogelijke kleurweergave.
Als je het gejammer op de Duitse en vooral Amerikaanse forums hoort, zou niets de introductie van een Kodachrome-derivaat in de weg staan. Maar waarschijnlijk is het gejammer weer luider dan de bereidheid om zoiets ook daadwerkelijk te kopen. Hoewel ik me natuurlijk kan vergissen.
Ciao!