MartinKrull
Hallo lieve forumleden,
Even kort over mijzelf: ik heet Martin Krull, ben 37 jaar oud en kom uit Lübeck.
Sinds ongeveer 2 jaar breng ik veel van mijn vrije tijd door in mijn eigen donkere kamer en fotografeer ik zwart-wit in klein formaat met een oude Canon en sinds kort ook middenformaat met een Mamiyaflex RB 67.
- een fantastische hobby!
Ik heb een probleem dat ik mezelf niet kan verklaren:
Ik heb gisteravond 2 afdrukken gemaakt op Adox Fine Print Vario Classic in Easylith 1+1+30 om ervaring op te doen met het effect van de mate van overbelichting. Tot zover ging alles goed.
Toen het contrast goed was, heb ik gestopt en de film in de fixeer gelegd.
Nu mijn probleem:
In de fixeerbad vervaagden de zwarttinten steeds meer. Tot op zekere hoogte, maar niet volledig. Bij de afdruk met de hogere belichting (+3 diafragma's) nog meer dan bij de minder belichte (+2).
Na het tonen in Carbontoner 1+30, ca. 4 min., kreeg ik een deel van de zwarttinten terug.
Als stopbad gebruik ik een bad op basis van citroenzuur, als fixeer de X 89 van Amaloco (geurloze snel fixeer).
Wie kan mij een tip geven of en wat ik verkeerd doe? De foutenlijst van Moersch’s Easylith geeft hierover geen uitsluitsel.
Bedankt voor de hulp
Groeten, Martin
MirkoBoeddecker
Welke fixeer gebruik je, in welke concentratie en hoe lang?
MartinKrull
Hallo Mirko,
Zoals hierboven beschreven gebruik ik de X89 van Amaloco (geurloze snelfixeer) in een verhouding van 1:9 volgens de gebruiksaanwijzing. Fixeertijd: 3 minuten. Daarna 4 minuten in HCA.
Uittreksel uit het veiligheidsinformatieblad X89:
Chemische karakterisering:
Samenstelling, bevat o.a.:
Water [7732-18-5] 20-50%
Ammoniumthiosulfaat [7783-18-8] > 50%
Natriumsulfiet [7757-83-7] 5-10%
Azijnzuur [64-19-7] (C, R10-35) 1- 2%
Groeten
MirkoBoeddecker
Het kan niet aan de 3 minuten bij 1+9 liggen.
Hoe weet je dat de zwarte delen in de fixeer zijn vervaagd?
Dat betekent dus dat je zeker weet dat ze in de ontwikkelaar nog aanwezig waren, maar na het fixeren niet meer.
Dat de toner de Dmax weer verhoogt, is normaal.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
MartinKrull
Nou ja, ik zie het begin van de ontwikkeling van de belichting en als het moment daar is („snatchpoint“), haal ik de film eruit, stop ik de ontwikkeling en doe ik hem in de fixeer.
Dan zie ik hoe de zwarttinten weer lichter worden... net als in de bleker, maar dan omgekeerd.
Ik gebruik geen rood Duka-licht, wat de contrasten waarschijnlijk harder doet lijken, zodat er ook geen optische illusie is.
Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd met een vers stop- en fixeerbad, het resultaat was hetzelfde.
Ik ga vandaag een ander papier proberen. Eens kijken
Groeten, Martin
MirkoBoeddecker
Hallo Martin,
als je geen rood DUKA-licht gebruikt, werk je ofwel in het donker, ofwel krijg je bij Vario Classic zeker een sterke waas.
Zit het licht misschien dichter bij de fixeer?
Sorry dat ik hierop blijf hameren, maar een "optische illusie" lijkt me nog steeds het meest waarschijnlijk, aangezien de fixeer (tenzij het om een mislukte lading gaat) niet zo bleek zou moeten zijn.
Doe het licht eens aan zodra het papier in de fixeer ligt en probeer dit nog eens helemaal zeker te stellen met het "vervagen van de zwarting".
In plaats van het papier te vervangen, zou ik eerst de fixeer vervangen of de fixeer sterker verdunnen.
Veel groeten en veel succes,
Mirko
Urnes
Hallo,
tot op zekere hoogte is dat normaal. Als je rood Duka-licht gebruikt – en ik zou ook niets anders doen, want ik heb nog geen lithpapier gevonden dat iets anders verdraagt – dan laat je bij rood Duka-licht de schaduwen uitlopen tot het punt waarop je zegt: "Verdorie, nu zijn de schaduwen uitgelopen", dus een flink stuk voorbij het punt dat je wilt bereiken. Stop dan en fixeer. Probeer het eens met 2 minuten (het is immers een snelfixeer). Na de eerste keer kun je het licht aandoen. Je zult zien dat bij de afdruk de dichtheid afneemt (natuurlijk zie je in het witte licht nu al meer details) en dat de details in de schaduwen geleidelijk weer zichtbaar worden. Afhankelijk van het papier volgt er dan nog een kleurverandering van geel naar rood/roze totdat de afdruk definitief droog is. Bij Polywarmton is dit proces bijvoorbeeld niet zo uitgesproken, bij Fomabrom is het sterker.
Groeten, Sven.
MartinKrull
Hallo,
ik schaam me bijna een beetje...
Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd, met de digitale camera binnen handbereik om het "vervagen" vast te leggen.
Dezelfde instellingen, maar met rode belichting en iets meer in te lopen, zoals Sven schreef.
1 minuut tot 1,5 minuut laten staan (iets langer dan normaal), dan in de fixeer en meteen het licht aan, camera in de aanslag en... niets, geen vervaging.
Tweede poging: iets korter in de ontwikkelaar, want bij de eerste was het toch te lang en... niets, geen vervaging.
Ik snap het niet. Zou het echt met het licht te maken hebben? :rolleyes:
In de bijlage de twee pogingen van gisteren om eens iets te laten zien, scanner is nogal matig..
Groeten, Martin
Urnes
Je kunt er maar beter niet over nadenken. Als het nu stabiel werkt, kun je verder testen. Als het niet aan het licht had gelegen, had ik misschien nog op de temperatuur van de fixeervloeistof gewezen.
Die kraanvogels in de haven staan ook nog op mijn lijstje; waar heb je die gefotografeerd?
Groeten, Sven.
MartinKrull
Hallo Sven,
Toch wel opmerkelijk...
De kraan staat in Lübeck, op het puntje van het schiereiland Wall. Hij is 100 jaar oud en staat op de monumentenlijst. Je kunt er gemakkelijk met de auto komen.
Groeten, Martin