Rotlicht
Goedenavond allemaal,
Ik heb een tijdje geleden A49 aangemaakt, maar heb niet alles kunnen opmaken. Nu staat de ontwikkelaar al langer dan de aangegeven maximale 4 weken (ongeveer 10?) goed afgesloten te staan, en hij is een beetje ranzig geworden. Ik wil er natuurlijk geen film meer mee ontwikkelen, maar ik heb gehoord dat je oude negatiefontwikkelaar ook prima voor papier kunt gebruiken? Dat zou natuurlijk geweldig zijn, als ik hem dan niet weg hoef te gooien! Hebben jullie daar ervaring mee?
Groeten
rotlicht
piu58
In echt goed afgesloten flessen, dus flessen die nooit zijn geopend, kun je het veel langer bewaren. Zelfs bij regelmatig gebruik gaat het langer dan 4 weken mee; er zit dus ruim voldoende in.
Natuurlijk kun je er foto's mee ontwikkelen. Maar de ontwikkelaar is veel te mild – foto's vragen om sterkere chemicaliën. Kortom: in principe kun je er wel een resultaat mee bereiken, maar het is niet aan te raden.
michael-kielgmxnet
Probeer de A49 gerust eens uit met een testfilm. Ik heb gisteren nog met succes een film ontwikkeld met een zes maanden oude oplossing; dat spul was ook al een beetje bruin geworden.
Voor papier zou ik de ontwikkelaar alleen in uitzonderlijke gevallen gebruiken, bijvoorbeeld bij de tweebadsontwikkeling na een krachtige eerste ontwikkelaar.
Rotlicht
Hm, NA een hardwerkende ontwikkelaar?
Ik heb het eens geprobeerd en een Ilford-papier met een vaste gradatie van 3 in A49 gedompeld (ca. 2+ minuten) en daarna in de "gewone" N113-ontwikkelaar (ca. 30 sec. tot een gradatie die me beviel). Dat was natuurlijk geïmproviseerd, niet reproduceerbaar en zeker niet wetenschappelijk enz., slechts een eerste poging. Maar de resultaten waren waanzinnig! Het papier was voor mij anders altijd veel te hard (misschien een beetje oud? maakt dat iets uit?), maar na twee keer baden kwamen zelfs de fijnste grijstinten heel mooi naar voren!
Aangezien ik nog een flinke voorraad van dat papier met vaste gradatie heb, ga ik hiermee verder experimenteren. Is er iets waar ik op moet letten? Als je eerst in de N113 ontwikkelt en daarna in de oude A49, zou er dankzij het stopbad toch niets meer met de overige chemicaliën moeten gebeuren, of wel? In tegenstelling tot mijn poging, waarbij ik de N113 waarschijnlijk heeft geleid tot een verontreiniging?
Groeten
jan
michael-kielgmxnet
Meestal gaat de ontwikkeling in twee baden als volgt: in het eerste bad gebruik je een krachtige ontwikkelaar (in jouw geval dus N113) en ontwikkel je daarin uitsluitend de schaduwen. Zodra de schaduwen voldoende detail hebben, moet de afdruk eruit en in het tweede bad, waar vervolgens de lichten worden ontwikkeld.
Dit werkt het beste als de eerste ontwikkelaar niet te snel werkt, zodat je genoeg tijd hebt om van het eerste naar het tweede bad over te gaan. Eventueel zou ik de N113 verdunnen, maar niet te sterk, anders krijgen de schaduwen niet genoeg detail.
In plaats van N113 kun je ook eens een sterk aangemaakte lith-ontwikkelaar proberen.