GX680
Hallo,
Na een lange pauze heb ik weer eens PE-papier gebruikt. Vroeger vond ik het Agfa-papier het fijnst, daarom ben ik bij het ADOX MCP310 voor PE terechtgekomen.
Wat de emulsie betreft lijkt het ADOX echt heel erg op het oude Agfa-papier. Ik heb geen zichtbaar verschil opgemerkt.
Ik heb nu echter het probleem dat het ADOX MCP310 na het drogen aan de lucht (waslijn) niet vlak ligt. Het papier buigt aan de hoeken naar de emulsiezijde toe. Bij 18x24 cm staan de hoeken ongeveer 2-3 cm omhoog.
Nadat ik het probleem voor het eerst had opgemerkt, heb ik heel nauwkeurig op de tijden gelet en aan de ondergrens gewassen (2,5 minuten). Helaas zonder verbetering.
Alle andere PE-papieren die ik hier nog heb, vertonen dit gedrag niet bij identieke verwerking, zelfs niet bij 5 minuten wassen.
Heeft iemand dit probleem ook? Helpt een doorlooptroker misschien?
Hartelijk dank voor tips om dit te verhelpen!
MirkoBoeddecker
Aangezien alle PE-papieren, met uitzondering van Fomaspeed, op een identieke drager worden gegoten, verbaast het me enigszins dat "alle andere papieren" zich naar verluidt anders gedragen. Zou het kunnen dat die al wat ouder zijn?
Het probleem zelf is algemeen bekend en de bijbehorende "klachten" komen elk jaar stipt in de winter binnen (bij alle merken), wanneer de lucht droog wordt.
PE-papieren gaan bollen als de luchtvochtigheid in de ruimte laag is. Als die stijgt, gaan ze weer liggen. Soms is het ook voldoende (om uit te proberen natuurlijk) om de afbeeldingen eruit te halen.
Een doorlooptrocker zou daar in principe niets aan moeten veranderen.
Problemen met wassen en vlakheid komen eerder tot uiting door water dat zijdelings in de papierdrager is binnengedrongen.
Dan golft de drager aan de rand op en neer. Dat is niet te repareren, maar komt bij de tegenwoordig gebruikte Schöller-drager nauwelijks nog voor.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
GX680
Hartelijk dank voor het snelle antwoord!
Ja, de andere zijn grotendeels aanzienlijk ouder, Ilford MGIV en Agfa MCP310 uit 1997-2003. En groter: 30x40. Destijds had ik dit probleem niet, zelfs niet bij droge lucht in de winter.
Als actuele vergelijking had ik Tetenal Work, dat ik in 24x30 gebruik voor de contactafdrukken. Twee dagen eerder verwerkt, dat vertoont het effect ook niet
- tot nu toe ...
Probleem gevonden! De andere zijn zo opgeborgen dat ze ofwel weinig aan de kamerlucht worden blootgesteld (lade), ofwel dat de kamerlucht van beide kanten gelijkmatig bij ze kan komen (luchtige negatiefmap).
Als ik zo'n "vlak" vel uit de negatiefmap haal en op het tafelblad leg, zie ik hoe de hoeken omhoog buigen.
Bij een tafelblad van kunststof is het effect duidelijk sterker dan op een houten tafel.
Dit effect lijkt echter bijzonder uitgesproken te zijn bij de ADOX MCP310 in 18x24. Andere formaten heb ik daar helaas niet van.
Ik heb zojuist een oude (ca. 1998) MGIV tevoorschijn gehaald. In eerste instantie absoluut vlak, op het tafelblad kun je ook zien hoe het boltrekt. Echter rond de "lengte-middenas", terwijl de ADOX rond het middelpunt boltrekt, wat bij dezelfde doorbuiging er duidelijk "foutiger" uitziet.
Als ik het me goed herinner, waren de papieren vroeger rond deze "Lägs-middenas" in de andere richting "voorgebuigd", terwijl de nieuwe papieren bij de belichting vrij vlak op de vergroter liggen.
Misschien is er bij de papierdrager ook een soort vezelrichting, waardoor er bij het verwerken gunstige en veel ongunstige snijrichtingen zijn?
Met vriendelijke groeten
Stefan
thomas_l
Het is ook niet de bedoeling van Fomaspeed. Hier naast me op kantoor staat een foto tegen de boekenkast geleund die ik op Fomaspeed V heb vergroot. Sinds het winter is en de centrale verwarming op volle toeren draait, begint hij te buigen. Vandaag lijkt hij al bijna op een halfpipe. Maar dat gaat vanzelf weer over.
Groeten, Thomas