MiJa
Hallo allemaal,
na een lange pauze van het laboratoriumwerk trekt het me nu weer naar dit plezier! Ik heb de oude resultaten weer eens bekeken, en hop! Ik ben weer helemaal verkocht!
En aangezien de Agfa-producten helaas niet meer verkrijgbaar zijn, ben ik op zoek naar een geschikte (!) vervanging voor de goede en innig geliefde Record Rapid 111. Een bruikbare vervanging was op dit moment de Fortezo Museum Wight FS14.
Eerste pogingen met Adox Nuance, Variotone en Bergger CB leverden weliswaar echt acceptabele resultaten op, maar niet DE warme tint die ik van de RR111 ken (en ook weer terug wil...). Vergelijkingen van nieuwe afdrukken met de "oude" laten duidelijk het verschil in warme tint zien: RR111 is bruinachtiger en, tja, ?, voller?!. En ik had "toen" alleen ontwikkeld, niet getint of zo.
Ontwikkelaars Adox Adotol WA en Moersch SE WA; verschillende benaderingen.
Nu lees ik af en toe over Rollei Vintage 131 of 331. Rollei zal het velletje zelf nauwelijks produceren, wie zou het kunnen zijn?
Bovendien heb ik behoorlijk wat moeite om de vellen vlak te drogen, daar ontbreekt waarschijnlijk nog wat oefening, totdat ik de vlakheid van RR111 of FMW voor elkaar krijg!
En nu heel belangrijk de vraag aan de groep: hoe zijn hier de ervaringen met het genoemde Rollei-papier? En welke RR111-vervanger raden jullie aan?
Alvast bedankt voor de informatie!
Groeten uit Kön
Michael
piu58
... Rollei Vintage 131 of 331.
Dit zijn Foma-papieren, 131 is baryt en 331 is PE. Van dat laatste heb ik een paar pakjes verwerkt. De drager is licht ivoorkleurig, het is een zilverrijk papier met warme tinten, dus goed te tonen, maar ongevoelig (omdat het een fijne korrel heeft, dat zorgt voor de warme tint).
Tandemfahren
Hallo Michael,
Ik wil je trouwens aanraden om mee te doen aan het Polywarmton-project:
http://www.polywarmton.com/Deutsch/Deutsch/Registrieren.php
Forte Polywarmton was, ik zeg altijd, "Gods papier"!
Groeten,
Frank
MiJa
Hallo Frank,
Forte Polywarmtone was, ik zeg altijd "Gods papier"!
Nou, bij zoveel lof kan ik natuurlijk niet anders, dan MOET ik me daar wel bij aansluiten...
Even serieus: is er al "nieuwere" informatie?
Groeten uit Kön
Michael
MirkoBoeddecker
...maar ongevoelig (omdat het een fijne korrel heeft, wat de warme tint veroorzaakt)
Hallo Uwe,
Volgens de informatie waarover ik beschik, is Fomatone een gekleurde emulsie die vrijwel geen warme toon produceert vanwege de korrelgrootte.
Dat blijkt ook uit het zeer geringe verschil in beeldtoon bij warme versus koude ontwikkeling, respectievelijk uit de zeer warme toon die ontstaat bij koude ontwikkeling.
Heb jij daar andere resultaten mee gekregen?
Dat zou me interesseren, aangezien ik het papier zelf niet gebruik en mijn tests alweer 2 jaar geleden zijn.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
piu58
Beste Mirko,
Ik ben geen groot fan van warme tinten; dit papier is me zomaar in de schoot geworpen. Daarom zijn mijn opvattingen hierover misschien niet helemaal nauwkeurig. Ik vergelijk het met Variant III.
Vanaf de achterkant is er niet meer verschil dan tussen de verschillende partijen Variant. Van voren gezien is het gelig: dus zoals je zegt, een gekleurde emulsie (geen gekleurde drager). Bovendien is de beeldtoon merkbaar warmer en reageert het veel duidelijker op seleentoning: Variant wordt iets koeler en contrastrijker, dat is alles. Daar verandert ook bij zeer lange toning niets aan.
331 wordt eerst veel contrastrijker en beweegt zich in de richting van een normale beeldtoon, zonder deze te bereiken. Bij zeer lange tonen wordt de schaduwdichtheid weer lager en de beeldtoon roodbruin.
Het papier is ook veel minder gevoelig, ongeveer factor 10.
michael-kielgmxnet
...maar ongevoelig (omdat het fijnkorrelig is, dat zorgt voor de warme tint)
Hallo Uwe,
volgens de informatie waarover ik beschik, is Fomatone een gekleurde emulsie die vrijwel geen warme toon produceert vanwege de korrelgrootte.
Dat blijkt ook uit het zeer geringe verschil in beeldtoon bij warme versus koude ontwikkeling, respectievelijk uit de zeer warme toon die ontstaat bij koude ontwikkeling.
Heb jij daar andere resultaten gekregen?
Dat zou me interesseren, aangezien ik het papier zelf niet gebruik en mijn tests al 2 jaar geleden zijn.
Mirko
Dat kan ik zo niet bevestigen. Je ziet een duidelijk verschil bij de ontwikkeling in een warmtoonontwikkelaar zoals NEUTOL WA en in een koudtoonontwikkelaar (Moersch SE6).
Ook reageert de Fomatone zeer sterk op seleentoning; de lichtgroenige warmtoon verschuift naar koelere bruintinten.
MiJa
Hallo allemaal,
dat ziet er al best goed uit...
@ Uwe: wat is jouw indruk van het Rollei-papier in vergelijking met Agfa Record Rapid 111?
@ iedereen: dat is (voor mij) nu juist het probleem met het huidige papier: de scherpe scherpte, het hoge contrast, de niet helemaal witte drager en de licht bruinachtige – en dus niet groenachtige – warme tint, en daarnaast was de vlakheid destijds voor mij overtuigend, ondanks de niet bepaald bescheiden prijs... en dat alles zonder dat er een nabewerking nodig was!
Het Bergger-papier bevalt me nog het beste, de beeld-/warme tint zou ik omschrijven als "rijk neutraal zwart"... als volgende volgt nog een test met de Rollei-vellen.
Wat gebruiken jullie zoal als alternatief? Of kan ik de Agfa-droom weer vergeten?
Hartelijke groeten uit Keulen
Michael
MirkoBoeddecker
Hallo Michael,
Wat betreft de drager en de vlakheid zijn alle papiersoorten tegenwoordig vergelijkbaar, aangezien ze allemaal op de laatst overgebleven drager worden gegoten.
De MCC in NEUTOL (nu ADOTOL) WA biedt een licht warm zwart zonder een groenachtige tint. Het zorgt ook voor een hoog detailcontrast (scherpte).
Agfa heeft net geprobeerd om met de MCC een vervanging voor Brovira EN Record Rapid op de markt te brengen, met multikontrast en zonder cadmium.
We kleuren de drager echter niet (wat bijvoorbeeld het contrastbereik en het detailcontrast ten goede komt).
Op gekleurde drager heb je de keuze uit:
Fomatone / Rollei (neigt echter naar groenachtig vanwege de gekleurde emulsie)
Ilford MG Warmtone
Bergger Warmton
tot je beschikking.
Polywarmtone had ook een witte drager (behalve PW17, maar dat was Chamois).
ADOX Variotone heeft eveneens een zuiver witte drager.
Mirko
MiJa
...ja, hallo, Mirko, en alle anderen, jeetje, "...hier wordt u geholpen...", geweldig!
Ik had ook Variotone en Bergger geprobeerd en beide bevielen me erg goed, maar – dit is natuurlijk mijn subjectieve mening – ze neigen meer naar "neutraal" dan naar "warm", hoe je dat ook definieert...
Maar ik heb nu deze Rollei Vintage 131 en 331 getest, en zoals het er nu uitziet, wordt het waarschijnlijk deze 131! De 331 lijkt me een te puur witte drager te hebben, de 131 ligt met zijn warme tint en de juist niet puur witte drager helemaal in mijn "smaak", alles in Moersch WA.
En het droogt probleemloos vlak op!
Deze beeldtoon past, vind ik, het beste bij "mijn" landschappen.
Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe het papier heet...
Hartelijke groeten uit Keulen
Michael
piu58
Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe dat papier ook alweer heet...
Dat is Fomatone MG 131.