Olivinyl
Hallo allemaal,
wie heeft er al eens gewerkt met Rollei Retro 400S of AGFA ASP 400S (België) en kan mij de ontwikkeltijden bevestigen of aanvullen?
Ik heb al op internet gekeken, maar de tijden lopen soms sterk uiteen.
Ontwikkelmethode: 1 minuut continu kantelen + elke 30 sec. 1x kantelen
RODINAL/ADONAL:
@ 400 ASA 1+25 10,5 min. 20 °C
@ 800 ASA 1+25 16 min. 20 °C
@ 1600 ASA 1+25 24 min. 20 °C
@ 400 ASA 1+50 22 min. 20 °C
@ 800 ASA 1+50 31 min. 20 °C
@ 1600 ASA 1+50 90 min. 20 °C Vlakontwikkeling
Xtol:
@ 200 ASA 1+2 14 min. 20 °C
@ 400 ASA 1+2 21 min. 20 °C
@ 800 ASA 1+2 25 min. 20 °C
Wie heeft er nog Xtol-tijden voor 1+1 of Stock?
Groeten, Oliver
Gast
In het Rollei-gegevensblad staat 17 minuten bij 400 ASA en 20 °C voor Xtol 1+1: http://www.maco-photo.de/files/images/TA_Rollei_RETRO400S_dt.pdf
Olivinyl
Hallo
O, ik had de tijden op het gegevensblad over het hoofd gezien.
Ik heb een testfilm belicht op 400 ASA en deze met ADONAL 1+50 22 minuten bij 20 °C ontwikkeld.
Ziet er echt goed uit.
De korrel is relatief fijn en de grijstinten worden heel mooi weergegeven.
De film laat zich ook goed scannen.
Groeten, Oliver
ultra8
Deze film heeft in XTOL absoluut geen 400 ASA. Ik voer de belichting uit op 200 ASA en ontwikkel hem in XTOL 1+1 gedurende 12-13 minuten, afhankelijk van het contrast.
Olivinyl
Hallo Jörg,
Nou ja, dan wordt hij bij 17 minuten X-Tol 1+1 waarschijnlijk al een stop opgevoerd.
Met een factor van 1,2 - 1,3 voor één stap in X-Tol klopt dat toch bijna, of zit ik er helemaal naast?
Groeten, Oliver
Olivinyl
Ik heb de eerste tests met de ASP 400S uitgevoerd.
Ik heb een grijskaart en een grijskaart met Siemens-ster (voor het handmatig instellen van de scanner) gefotografeerd en ontwikkeld in ADONAL 1+50 bij 20 °C.
Ik heb de negatieven gescand en alleen met behulp van de Silverfast AFL 6-densitometer de zwart- en witpunt bepaald.
Ik heb de foto's gemaakt met 100, 200, 400, 800 en 1600 ASA. De eerste belichtingsreeks heb ik volgens het gegevensblad 22 minuten ontwikkeld, wat naar mijn mening te lang was. Ik had nog een paar buitenopnames gemaakt die nauwelijks grijsschakeringen hadden, dus veel te contrastrijk.
De volgende film is slechts 20,5 minuten ontwikkeld. 1 min. continu kantelen – elke 30 sec. 1x kantelen.
Ziet er bij 200 ASA erg goed uit, in de scan zijn de lagere grijstinten heel goed te zien. Daar staat tegenover dat de wittinten/lichten erg dicht op elkaar liggen.
Bij 400 ASA zijn de witniveaus beter zichtbaar, maar de grijstinten iets steiler, maar absoluut oké. De filmkorrel is erg aangenaam en de film laat zich goed scannen. Zelfs de belichtingen bij 800 en 1600 ASA laten zich nog heel goed scannen.
Foto 1-3 400 ASA 1/60 Bl. 5,6 (bewolkte lucht) 22 min. ADONAL 1+50 20 °C (Voigtländer Vito CL Color-Skopar 2,8/50)
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Uitsnede uit foto 2
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Foto 4-7 Verschillende ASA- en diafragmawaarden 20,5 min. ADONAL 1+50 20 °C (Yashica FX 103 Yashica 1,4/50)
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
thomas_l
Oh ja… en waarom wilde je nu ontwikkeltijd verzamelen?
ultra8
Oneerlijke reclame voor andere films :)
Ik blijf bij mijn mening: dit zijn bijzondere films die niet te vergelijken zijn met klassieke films.
Groeten, Jörg.
thomas_l
Ja, degenen die nog steeds opschrijven wat ze zelf denken, denken en schrijven dat :-)
ultra8
Een paar voorbeelden van de Agfa ASP400S
@200 in Xtol 1+2

Afdruk op MCP
Olivinyl
Oh ja... en waarom wilde je nu ontwikkeltijd verzamelen?
Wat dacht je van een gokje?
Ik geef het antwoord:
Voor mijzelf en voor de mensen die dit filmtype ook willen gebruiken of gewoon eens willen zien hoe deze film er visueel uitziet, hoe verschillende tijden en ontwikkelaars van invloed zijn op dit filmtype. Vandaar ook het eerste bericht over de tijden bij verschillende ontwikkelaars.
De tijden die bij Digitaltruth staan, kloppen helaas niet allemaal of de lijsten zijn onvolledig.
Daarom heb ik nu mijn eigen lijst samengesteld.
@ Jörg: Ziet er toch leuk uit. Heb je bij de bovenste foto met de zendmast een filter gebruikt?
Ik heb Xtol 1+2 14 minuten bij 200 ASA als waarde. Klopt dat? Heb je andere tijden?
Nee Jörg, als ik reclame zou maken voor FOTOIMPEX-films van andere fabrikanten, zou het waarschijnlijk zo luiden:
"Pak je auto, laat fotoseries maken van jezelf en je voertuigen. Traffipax-installaties kunnen 5 foto's per seconde maken. Maak een high-speed autocorso. Rijd door bij rood licht, en lach daarbij.
De stad zal blij zijn met jullie financiële injectie en de fabrikanten van verkeersbewakingsfilms eveneens met de toegenomen vraag naar film. Zorg voor de productie van filmmateriaal, rijd snel!"
Dat de ASP 400S niet dezelfde kwaliteiten biedt als een Tmax 400 of FP5+ staat helemaal niet ter discussie. Het is een zeer voordelige film (per meter) die op een heldere drager wordt geleverd en ook goed te scannen is. De prijs-kwaliteitverhouding klopt.
Hetzelfde geldt ook voor de PolyPan F 50, die waanzinnig goedkoop op de markt wordt gegooid (ik heb deze film nog niet gebruikt). Deze film is ook niet te vergelijken met andere 50 ASA-films, de film is dun en heeft geen bescherming tegen lichtvlekken – dat heeft de Lucky ook niet en toch worden deze films gekocht en ondergaan ze belichting, omdat ze karakter hebben...
Groeten, Oliver
Olivinyl
Groot probleem met Xtol
Ik heb hierboven al een paar ontwikkeltijden voor de AGFA ASP 400S vermeld die ik op internet heb verzameld, maar ik ben erg onzeker over de Xtol-tijden, omdat deze sterk van elkaar verschillen. Soms worden dezelfde tijden genoemd voor 1+1 en 1+2, en dat kan toch niet kloppen!
Ook de 17 minuten op het Rollei 400S-gegevensblad op @400 voor Xtol 1+1 komen niet overeen met de tijden die bij "Digital Truth" worden genoemd! Daar staat 1+2 @400 ASA 17 minuten!
Wie heeft de Agfa ASP 400S, Rollei Retro 400S, GP 27 Surv. al eens in Xtol ontwikkeld en kan een paar betrouwbare tijden noemen?
De ADONAL/RODINAL-tijden kloppen, die heb ik zelfs nog teruggebracht tot 20 min. in 1+50 bij 400 ASA.
Groeten, Oliver
Edit: cijferfout & tekst aangepast
KlausWehner
Hallo Oliver,
Ik heb de Rollei 400S al een tijdje geleden getest.
Dat er geen betrouwbare ontwikkelingsgegevens voor deze film beschikbaar zijn, komt doordat de fabrikant deze film heeft ontworpen voor heel andere doeleinden dan voor de normale zwart-witfotografie.
De film heeft een relatief hoog basiscontrast en een bruikbare gevoeligheid van ca. 21...24 DIN voor normale fotografie.
Als je deze film op lange termijn wilt gebruiken, zul je hem zelf moeten testen om te zien of hij aan jouw eisen voldoet. Ontwikkelingsgegevens van andere fotografen helpen je daarbij niet verder.
Als je je er al van bewust bent dat deze film niet geschikt is voor topfotografie, volstaat een ruwe kalibratie. Dat is echt niet zo veel werk!
In ieder geval beschik je dan over (voor jou) betrouwbare waarden.
Hartelijke groeten
Klaus
Olivinyl
Hallo Klaus
Ik heb deze film met ADONAL/RODINAL bij 400 ASA ontwikkeld, met goede resultaten (meer dan voldoende om te scannen).
Ik ben me ervan bewust dat ik de belichtingstijden nog moet aanpassen aan mijn eigen voorkeur of het beoogde gebruik.
De verschillende tijden die op internet de ronde doen, brengen me nu in de war en ik moet nu eenmaal ergens beginnen.
Ik ben gewoon op zoek naar een richtwaarde waarop ik kan voortbouwen.
Groeten, Oliver
Otto
Hier vindt u het originele gegevensblad van Agfa:
http://www.maco-photo.de/files/images/Retro400S_Infrared_aviphot_pan400S_2006_01_09_en.pdf
Hieruit blijkt heel duidelijk dat de film met de aangegeven ontwikkelaars bij een gamma van 0,57 (Average gradient, pagina 4) een gevoeligheid van 200 ASA bereikt. Een gammawaarde van deze omvang komt overeen met een normale fotografische toepassing. Luchtfotografiefilms worden bij hogere gammawaarden ontwikkeld om het lagere contrast van het motief bij luchtfoto's te compenseren. Afhankelijk van de gebruikte ontwikkelaar kan de haalbare ISO-gevoeligheid voor normale fotografische toepassingen ook aanzienlijk lager zijn dan 200 ASA, zoals Klaus Wehner al heeft gemeld. De film is echt geen 400 ASA-film voor normale fotografische doeleinden, maar een speciale film.
Met vriendelijke groeten,
Otto!
Olivinyl
Hallo allemaal.
Ik heb het gegevensblad al gezien, maar daar heb ik niet echt aandacht aan besteed. Het is erg oppervlakkig.
Een gamma van 0,57 bij 200 ASA is toch goed, en de gevoeligheid tot bijna 750 nm is ook niet te versmaden voor het een of andere experiment met rood- of IR-filters.
De aankoopprijs voor de film per meter was gewoon erg laag en dat maakt de film voor mij interessant.
Hoe valt het te verklaren dat de gammawaarde met Gevatone 66-ontwikkelaar bij 30 °C en 400 ASA 0,90 is, terwijl deze bij een hogere temperatuur (37 °C) en 370 ASA 0,73 is?
Verandert de gammawaarde zo sterk door de verkorting van de ontwikkeltijd als gevolg van de temperatuurverhoging, hoewel de bereikte ASA-waarde hoger is?
Het is bekend dat de gammawaarde lager is door het verkorten van de ontwikkeltijd en hoger wordt door het verlengen ervan. Bij push-ontwikkeling is dat heel duidelijk merkbaar. Maar de filmgevoeligheid veranderen of verhogen door temperatuurverhoging en tijdsverkorting. Is dat een eigenaardigheid van de ASP-film of is dit ook van toepassing op andere filmtypes? Ik begrijp nu wel dat de ASP-gammawaarde zeer steil stijgt.
Groeten, Oliver
Otto
Het uitgangspunt is altijd het contrast in het beeld. Bij een normaal beeldcontrast wordt een film ontwikkeld tot een gammawaarde van ongeveer 0,57. Iedereen die tijdens een vakantie wel eens dia’s vanuit het vliegtuig heeft gemaakt, heeft vast wel gemerkt dat deze vrij vaag waren in vergelijking met de andere vakantiedia’s. Als het beeldcontrast lager is dan normaal, wordt dit gecompenseerd door de film te ontwikkelen tot een hogere gammawaarde.
Het motiefcontrast bij luchtfoto's hangt af van het weer en het tijdstip van de dag. Het gegevensblad geeft aan hoe het verminderde motiefcontrast kan worden gecompenseerd door een langere en/of warmere ontwikkeling, dat wil zeggen een ontwikkeling naar een hogere gammawaarde. Omdat men bij luchtfoto's de resultaten zeer snel wil hebben, worden speciale ontwikkelaars bij hogere temperaturen gebruikt (ontwikkeltijden van minder dan 1 minuut). Dat wil zeggen dat door de aangepaste ontwikkeling het contrast van de negatieven zodanig moet worden beïnvloed dat deze bij vlakke motieven een normaal contrast vertonen. Dat daarbij de gevoeligheid verandert, is slechts een neveneffect.
Aangezien men normaal gesproken geen vlakke motieven fotografeert, wordt in de algemene fotografie meestal ontwikkeld tot een gamma van 0,57. Vandaar de opmerking dat men met de genoemde film in normale omstandigheden waarschijnlijk geen 400 ASA zal bereiken.
Otto!
Aanvulling op de bovenstaande afbeeldingen:
Ik ga ervan uit dat de afdrukken van de testnegatieven op papier met de gradatie "Normaal" zijn en dat de filmbelichting op middengrijs is uitgevoerd. De instelling van de belichtingsmeter moet nu zo worden uitgevoerd dat bij de testkaarten linksonder de donkere velden duidelijk gescheiden herkenbaar zijn. De filmontwikkelingstijd moet zo worden gekozen dat de lichte velden duidelijk gescheiden zijn. Als aan beide criteria is voldaan, is de film getest en toont de afdruk bij normaal motiefcontrast de volledige grijswaardeschaal (dit is dus vergelijkbaar met de schermkalibratie met helderheids- en contrastregelaars). Afwijkend motiefcontrast bij de opname kan nu worden gecompenseerd door een geschikte keuze van de papiergradatie.
Er zijn veel handleidingen om te testen, zodat je met zo min mogelijk testontwikkelingen het gewenste resultaat bereikt. Daarbij wordt er rekening mee gehouden dat de ISO-gevoeligheid kan veranderen als je de ontwikkeltijd aanpast. Aangezien het weer met Pasen slecht zou worden, wens ik je veel succes bij het testen.
Fijne Pasen voor iedereen.
Otto!
Olivinyl
Hallo
Bedankt voor de uitgebreide informatie.
De foto's die ik heb geplaatst, zijn scans van de negatieven, gemaakt met behulp van een Reflekta RPS 3600 Pro-scanner en Silverfast AFL6-software.
Groeten, Oliver
Otto
Hallo Oliver,
zijn de scans van de testkaarten omgekeerd (zwart => wit en omgekeerd)?
Zo ja, dan gelden in principe de uitleg zoals hierboven beschreven. Zoals te zien is in afbeelding 4 voor 200 ASA, worden de laatste twee zwarte velden niet meer gescheiden. Dat betekent dat de ISO-gevoeligheid bij een ontwikkeling met ADONAL 1+50 duidelijk onder de 200 ASA zou liggen. Normaal gesproken voert men de dichtheidsmeting direct op het negatief uit; hetzij onder de vergroter met een geschikte laboratoriumbelichtingsmeter, hetzij met een densitometer. Hiermee verkrijgt men in principe betrouwbaardere resultaten, aangezien de scankarakteristiek niet meer als tussenstap fungeert.
Ik heb zelf geprobeerd de film met twee verschillende ontwikkelaars te gebruiken. De testresultaten waren echter zodanig dat de film niet als vervanging voor bijvoorbeeld de klassieke APX 400 kon worden gebruikt. Het spijt me dat ik hierover geen beter nieuws heb.
Otto!
Olivinyl
Hallo Otto
Ja, de scans zijn omgekeerd. Als ik de negatieven scan, bepaal ik alleen het lichtste en donkerste punt. Contrast en helderheid via de scannersoftware Silverfast op nul!
Ik heb deze scans ook als richtlijn gebruikt. Voor elk filmtype dat ik heb belicht, heb ik deze testkaart (+/- 1 diafragmastap) gefotografeerd. Bij deze negatieven/scans heb ik altijd de ontwikkelaar, de tijd en de verdunning genoteerd.
Ik heb deze testkaarten en de genoteerde gegevens gebruikt om de ontwikkeltijd aan te passen.
Ik heb zojuist het bijbehorende ASP 400S-negatief, waarvan ik de scans heb gemaakt, erbij gepakt en bekeken.
Bij 200 ASA in ADONAL is deze gradatie nog redelijk goed te zien, bij de scan gaat deze verloren. Bij 400 ASA is deze nog maar minimaal! Bij 800 ASA is deze niet meer aanwezig.
Ik denk dat als je het negatief zou afdrukken in plaats van te scannen, de resultaten waarschijnlijk aanzienlijk veelzeggender zouden zijn.
Hoe zit het dan met de hoge lichten, dus de plekken die op het negatief zwart zijn en op de scan wit verschijnen (hoge lichten – klopt dat?)
Bij de strook die ik in mijn hand houd, heb ik het testbord belicht van 100 tot 1600 ASA, maar de film ontwikkeld in ADONAL 1+50 gedurende 20,5 minuten. Dus theoretisch overontwikkeld bij 100 ASA en onderontwikkeld bij 1600 ASA. Het negatief bij 100 ASA is dus behoorlijk contrastrijk en bij 1600 erg dun. Logisch. Maar ik kan bij alle belichtingsniveaus de verschillen in de zwarte gebieden nog goed zien (dus de gebieden die op het positief dan wit zijn).
Dus als ik nu de ontwikkeltijd met de tijdsfactor XY zou verlengen, de film op 800 ASA zou belichten en bij de ontwikkeling naar 800 ASA zou pushen, wat zou er dan gebeuren?
Ik heb het zo begrepen: het contrast wordt sterker door onderbelichting en overontwikkeling, dus de gamma wordt hoger. De schaduwdetails verdwijnen, dus geen zwart- en grijsgradaties meer. Op het negatief geen gradaties meer in de lichte gebieden.
Wat gebeurt er dan met de donkere gebieden op het negatief, dus de gebieden die op het positief zwart zullen verschijnen?
Groeten, Oliver