Hallo Uwe,
Alvast bedankt. Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, zijn de verschillende ontwikkeltijden voor APX 100 en Retro 100 bij RODINAL (http://adox.de/RODINAL.pdf); dat zou toch dezelfde film moeten zijn?
Heb je informatie over de Adox-films? Hoe zijn die te vergelijken met APX en Kentmere?
Hoe verschillen de Adox-ontwikkelaars dan van elkaar (RODINAL laatste receptuur, ADONAL/oorspronkelijke receptuur, APH 09)? En hoe zit het met de Atomal49, daar staat geen tijd vermeld voor de APX, alleen voor de ADOX-films?
Grappig, dat met dat bijsluitertje. Ik heb de films echt vergeleken, ze zijn identiek. Geen verschil, zelfs geen minuscuul verschil, waarneembaar. Er zijn nooit meerdere varianten van APX 100 geweest. De bovenste tijd (8/17 minuten) is de klassieke.
Wat betreft de RODINAL-varianten: na de oorlog worden de patenten van Agfa/Wolfen gepubliceerd. Calbe heeft tot het laatst toe volgens deze receptuur geproduceerd en doet dat waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds. Sinds de merknaam Agfa in 1964 aan Leverkusen werd verkocht, heette het spul R09, zo heb ik het in de jaren zeventig leren kennen. De klassieke formule had een standaardverdunning van 1+40 en was bij aankoop al donkerzwart, omdat er technische chemicaliën worden gebruikt. Maar het werkt toch. Ik heb ergens gelezen dat Calbe de concentratie de afgelopen jaren heeft verhoogd om ook op 1+50 als standaard uit te komen. Zo'n fles heb ik echter nooit in handen gehad. De oorspronkelijke ADONAL-formule zou een van deze twee modellen moeten zijn.
Agfa/Leverkusen heeft de formule in de loop der jaren aangepast en met name gezuiverde chemicaliën gebruikt. Dit heeft echter nauwelijks invloed op de ontwikkelingsresultaten. Sinds het faillissement van Agfa mag de naam RODINAL niet meer of hooguit nog beperkt worden gebruikt. Toch wordt RODINAL nog steeds geproduceerd ("RODINAL laatste receptuur") en onder verschillende namen verkocht. RODINAL is – als het nieuw is – helder tot licht roze-bruin en verkleurt in de loop van de tijd naar middenbruin. Nooit donkerzwart. De standaardverdunning was altijd 1+50.
Ik heb jaren geleden eens een vergelijking gemaakt tussen Calbe R09 donkerzwart, standaard 1+40, en Agfa RODINAL 1+50. Dezelfde film (APX 100), hetzelfde motief, hetzelfde licht. Er was een minuscuul verschil in de negatiefdichtheid, dus een nauwelijks waarneembaar verschil in de concentratie van de actieve componenten of een minimale afrondingsfout naar hele minuten of een minimale variatie in mijn schudritme. Dat was alles. Korrel en contrast waren identiek, de afdrukken niet van elkaar te onderscheiden.
Conclusie: kies een van deze modellen en gebruik altijd die (zodat je geen verrassingen krijgt, zie het 1+40/1+50-probleem). De haalbare resultaten zijn hetzelfde.