andreasdegner
Hallo allemaal,
ik heb vandaag mijn eerste rolfilm ontwikkeld (Ilford FP4+, met een onlangs aangeschafte Kiev 60 onderworpen aan belichting). Het ziet er voorlopig best goed uit; het inrollen enz. verliep ook vlot, zonder dat ik een proeffilm hoefde op te offeren. Er viel me echter één verschil met kleinbeeld op: de dragerzijde (die tegen het beschermpapier aanligt) vertoont een doorlopende zijdeachtige glans. Er lijkt een soort coating op te zitten. Ik heb de film op dezelfde manier verwerkt als mijn eerdere 35mm-films, waarbij de drager altijd glansde. Is dat normaal bij rolfilms? Heb ik iets verkeerd gedaan? Ik hoop dat het geen probleem is bij het vergroten...
Groeten,
Andreas
TR
Hallo,
Over het algemeen heb ik bij dezelfde films wel degelijk verschillen geconstateerd, afhankelijk van de verpakking. Wat je beschrijft, klinkt echter als onvoldoende fixatie. Voor zover ik weet, zou dat echter geen invloed hebben op de dragerzijde.
Groeten, Thomas
Wolfgg
Knip aan het begin of einde van de film een klein stukje af, houd het nog eens 1 minuut met de hand in de fixeervloeistof, blijf het voortdurend bewegen, spoel het af en laat het drogen. Verandert er iets?
Groeten, Wolfgang
andreasdegner
Hallo,
de glanzende laag bevindt zich aan de dragerzijde, dus het zou niet aan onvoldoende hechting moeten liggen. Zou het misschien een soort restje van het beschermpapier kunnen zijn?
Het is niet echt ernstig, je ziet deze glans alleen bij helder, schuin invallend licht. Maar ik zou toch graag willen weten wat het kan zijn. Misschien volgt er later nog een foto van het geheel.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
MirkoBoeddecker
Andreas,
Rolfilms worden op een andere drager gegoten dan 35mm-films.
Omdat ze breder zijn dan 35mm-films, hebben ze vaak de neiging om hun naam eer aan te doen (rolfilm).
Daarom brengen de fabrikanten een coating aan op de achterkant (no curling of anti-curling, dus tegen het oprollen).
Na het ontwikkelen zou deze emulsie min of meer transparant moeten zijn. Ze mag een matterend effect hebben. Dat is zelfs goed, want zo kun je de rolfilm aan de achterkant maskeren of retoucheren en zouden eventuele microkrasjes door het filmtransport weer verdwijnen door het opzwellen van de gelatine tijdens het ontwikkelen.
Heeft de emulsie op de een of andere manier invloed op het afdrukken? Schittert het door in de foto?
Met vriendelijke groeten,
Mirko