TiMo
Toen ik vandaag de ontwikkelde film uit de bus haalde, zag ik vlekken aan de rand. Het zijn alleen de delen die direct in contact stonden met de spiraal. De spiraal was droog toen ik de film erin legde. Ik heb de film alleen met katoenen handschoenen aangeraakt, dus een vettige laag kan worden uitgesloten.
Ik neem aan dat de ontwikkelaar deze delen niet heeft geraakt (vandaar de titel). De bus werd echter na het schudden altijd op de tafel geklopt om luchtbellen te voorkomen.
Heeft iemand een idee hoe deze plekken ontstaan en hoe je dit kunt voorkomen? Ik heb al heel wat films op dezelfde manier ontwikkeld en nog nooit dit probleem gehad.
Bedankt en groeten
Tim
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
TR
Hallo. Dit heeft niets met luchtbelletjes te maken. De filmrand is een gebied dat geen licht heeft gekregen. De ontwikkelaar werkt op deze plekken niet. Het lijkt mij dus dat er hier een probleem is met de fixeer, want die moet al het zilver ‘uitwassen’ dat geen licht heeft gekregen (zodat deze plekken transparant worden). Blijkbaar is dit hier niet volledig gebeurd.
Heb je tijdens het fixeren een klaringstijdtest gedaan, of weet je zeker dat je voldoende hebt gefixeerd en dat je fixeer nog in orde is?
Thomas
AchimBauer
Hallo Tim,
Dat kan zelfs de beste huisvrouw overkomen, dus oom......
Geen idee wat het zou kunnen zijn, ik had ooit een soortgelijk geval, zie foto.
Ik heb toen de behuizing en de spiraal grondig schoongemaakt, bij de fotowinkel een verlopen filmrolletje gekocht, dat bij daglicht belicht om te kijken of de spoel niet goed spoelde, en daarna volledig nieuwe chemicaliën gebruikt en nooit meer problemen gehad.
Groeten, Achim
TiMo
Hallo Thomas,
Ik heb twee keer gefixeerd. Bij de eerste keer was ik er niet meer zeker van, dus heb ik het even met water afgespoeld en daarna nogmaals gefixeerd met een nieuwe fixeer.
De negatieven zijn verder allemaal in orde. Het is alleen aan de rand. Daar zijn de opschriften soms ook niet goed leesbaar. Misschien is het gewoon een ongelukkig exemplaar van de film.
Bedankt (ook aan Achim).
Edit: Achim, bij jou ziet het er iets anders uit. Bij mij zijn de vlekken zoals de beige kant van het filmlipje bij een ongebruikte film. Deze plekken zijn ook iets dikker dan de rest.
Klaus_H
Hallo TiMo,
zulke vlekken ontstaan wanneer er een "standfixatie" wordt uitgevoerd.
Het is raadzaam om de bus met film en fixeerbad minstens drie keer per 30 seconden te kantelen. – Er moet beweging in zitten!
Met vriendelijke groeten,
Klaus
piu58
Voor zover ik kan zien: dit is niet onontwikkeld, maar niet gefixeerd.
Aan de onderkant van de spoelen verzamelen zich graag luchtbellen in de spiraal; AP-spiralen zijn daar, ondanks al hun voordelen, gevoelig voor. Terwijl tijdens de ontwikkeling het alkalische milieu en de beweging dit effect voorkomen, treedt het juist op in de fixeer. De eenvoudigste oplossing: draai de spoel halverwege de fixeertijd om. Of beweeg/kantel de spoel ook in de fixeer.
TiMo
Als ik er nog eens over nadenk, denk ik dat Klaus de oplossing voor het probleem heeft. Normaal gesproken schud ik de eerste 30 seconden en daarna elke 30 seconden drie keer tijdens het fixeren, maar deze keer was ik op de een of andere manier afgeleid en ben ik pas na 20 seconden begonnen met schudden. Dat en een niet meer helemaal verse fixeer vloeistof lijken al voldoende te zijn geweest om de vlekken te veroorzaken.
Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Tim