AchimBauer Hallo allemaal, Nu CIBACHROME halverwege volgend jaar uit de handel wordt genomen, hebben degenen die foto’s op dia willen maken het moeilijk. Maar misschien is er wel een alternatief. Gisteren ontdekte ik tijdens het snuffelen in oude tijdschriften een 20 jaar oud artikel van een laboratoriummedewerker die een proces bij kamertemperatuur voor RA 4-papier had bedacht. Let wel: voor diadirect. Hij had het geheel aangepast aan Labaphot, dat inmiddels niet meer bestaat en dat het kleurpapier waarschijnlijk ook heeft ingekocht, waarbij de hoofdverdachte van de mogelijke leveranciers ook van de markt is verdwenen. In hoeverre RA4-papieren op elkaar lijken, weet ik niet. En of dit met het huidige papier werkt. Maar als iemand hiermee wil experimenteren, zoek ik graag nog eens naar het tijdschrift en geef ik hem het recept. Groeten, Achim
Pitt23 Proces bij kamertemperatuur voor RA 4-papier voor Diadirekt Hallo Achim, Bedankt voor je bericht. Spannend! Zou je wat meer details kunnen geven of een kopie (scan) van het artikel beschikbaar kunnen stellen? Met vriendelijke groet, Pitt
AchimBauer Hallo Pitt, Natuurlijk heb ik een scan; ik heb onlangs bijna al mijn fototijdschriften Colorfoto van 1978 tot 2003 gescand (daarna werd het te digitaal) Fotomagazin van midden jaren 90 tot 2003 (onvolledig) en Fotohobbylabor van begin tot eind, maar helaas onvolledig, ingescand. Niet de complete nummers, maar alleen wat ik de moeite waard vond om te bewaren; de rest ging in dozen. Nu moet ik de bestanden alleen nog snel doorzoekbaar sorteren. Maar hier is eerst het RA4-directproces. Veel plezier met experimenteren Achim
thomas_l Voor zover ik heb gelezen, is het proces zelf relatief eenvoudig, maar het probleem is het contrast, dat bij RA4-papier te hoog is. Je zou papier met een laag contrast nodig hebben, dus in principe het oude R3-papier... In principe moet je gewoon een zwart-witontwikkelaar als voorontwikkelaar gebruiken en vervolgens bij licht heel normaal kleurontwikkelen – daarmee keert het RA4-papier zich om. Maar het artikel is wel interessant, het lijkt erop dat hij het probleem onder de knie heeft gekregen... Groeten, Thomas
Wolfgg Achim: heb je gecontroleerd of deze publicatie geen inbreuk op het auteursrecht vormt? Je wilt toch niet dat je binnenkort door een of andere waarschuwingsdienst wordt aangepakt. Groeten, Wolfgang
AchimBauer Hallo Wolfgang, weet je, het zou ook niet meer uitmaken of er een ramp zou plaatsvinden; ik word momenteel weer eens geteisterd door allerlei rampen. Maar zelfs schrikbaringshaai’s kunnen niet alles, zeker niet als het hen alleen om het versturen van waarschuwingen gaat. Ik geef toe, ik ben daar een beetje slordig in; het artikel is tenslotte al twintig jaar oud en een auteursrecht geldt ook niet eeuwig. Wie betaalt er tegenwoordig nog om Mozart te mogen spelen? En op de lange termijn zijn we meer gedwongen om oude, externe bronnen aan te boren en te behouden, want er zijn steeds minder nieuwe bronnen en we moeten steeds meer oude trucs leren om het verlies aan werkmateriaal te compenseren. En daar kun je wel stellen dat het behoud van de analoge fotografie minstens even belangrijk is als het auteursrecht. Of ken je een andere manier dan de hier beschreven om het verlies van Ilfochrome te compenseren? Ik ben ook ruimhartig in mijn handelen, omdat er ook vrij ruimhartig wordt omgegaan met mijn recht op mijn eigen foto's en ik me af en toe verbaas waar ik mezelf tegenkom, en ik stuur ook geen waarschuwingsbrieven. En bovendien heb ik het geheel als gescand uitgebracht en niet als een eigen proefschrift. Groeten, Achim
Wolfgg Maar kijk eens naar het colofon ("Het tijdschrift en alle daarin opgenomen bijdragen zijn auteursrechtelijk beschermd..."), je maakt geen schijn van kans als ze erop uit zijn; de auteur is vast nog geen 70 jaar dood (wettelijke termijn). Het is precies hetzelfde als wanneer iemand een muzieknummer van iemand anders voor iedereen beschikbaar stelt om te downloaden! Dat zal Mirko ook niet bevallen. Waarom vraag je niet gewoon toestemming aan degenen die het tijdschrift hebben overgenomen? Groeten, Wolfgang