andreasdegner
Dobrý den,
dal jsem si tu práci a začal jsem kalibrovat své fotografické papíry pomocí šedého kalibračního vzorku, abych k tisku přistupoval trochu systematicky. Začal jsem s ADOX MCC. Použil jsem následující vybavení: zvětšovací přístroj Meopta Opemus 6 (s kondenzorem) s 150W opálovou žárovkou (od FOTOIMPEXu), sada filtrů 0–5 (také ty levné od Impexu), tmavě červené světlo Duka (červené žárovky, test se závojem s předexponovaným materiálem jsem provedl předem), vývojka Adotol konstant, která ještě není příliš stará.
Postup: Šedý klín do negativního držáku, vložit příslušný filtr, zjistit expoziční čas tak, aby se na proužku objevila bílá a černá. Vyhodnocení na vysušeném papíře jsem provedl následovně: Najít pole x/y, které se ještě dá rozeznat od černé/bílé. Odpovídající rozdíl hustoty y-x šedého klínu, vynásobený 100, by pak měl dát hodnotu ISO-R pro tuto gradaci.
Výsledky: U filtru 2 mi vyšlo ISO-R 150. Podle technického listu by gradace 2 měla mít hodnotu 100. Rozdíl je opravdu výrazný, téměř 2 clony. U filtru 5 dostávám ISO-R=80, což je stále příliš měkké (datový list uvádí 55).
Je to normální? Moje filtry nejsou vybledlé a vždy jsem s nimi zacházel opatrně. Je možné, že opálová žárovka vyzařuje příliš málo modrého světla? V každém případě bych chtěl mít k dispozici i tvrdé gradace MCC; s mými současnými parametry to bohužel nemám.
Jo, a difrakci gradace způsobenou rozptýleným světlem zvětšovacího přístroje mohu vyloučit, protože jeho okolí je zakryto černou látkou.
Kdo mi může pomoci?
S pozdravem
Andreas
Tandemfahren
Ahoj Andi,
použil jsi nesprávné mezní hodnoty pro stupnici černoty papíru. Správné a normě odpovídající by byl rozsah mezi 0,09 a 1,89 log D (pomocí Stoufferova šedého kalibračního vzorku s odstupňováním po třetinách můžeš zjevně identifikovat 0,1 a 1,9 log D jako mezní hodnoty, přesně to jde jen s denzitometrem).