andreasdegner
Hallo,
ik ben er eindelijk toegekomen om de Adox MCC met Easylith te testen. Mijn mengverhouding was A+B+water = 20+20+600 ml, bij een temperatuur tussen de 25 en 30 graden. Ik had geen oude lith-ontwikkelaar meer om te gebruiken als starter, dus de eerste teststroken waren vrij neutraal van kleur en vertoonden geen typische Lithocontrasten waren (kleine vraag: is er ook een geschikt additief om direct het litho-effect te krijgen?)
Nadat de ontwikkelaar dus wat gerijpt was, waren de kleurtinten aangenaam okerkleurig – zoals ik dat kende van de oude Agfa MCC. De ontwikkeltijd was 11 min. bij ongeveer één stop overbelichting. Helaas is de detailweergave in de hoge lichten en middentonen te grof naar mijn smaak. Ik heb al andere voorbeelden gezien van gelithografeerde MCC, waarbij bij mooie zwarttinten ook de middentonen en hoge lichten mooi gedetailleerd zijn. Bij mijn foto's zijn de tinten te korrelig. Het kan naar mijn mening niet aan de uitputting van de ontwikkelaar liggen, aangezien de eerste teststrook dit probleem al vertoonde.
Hoe bereik ik met de MCC depe zwarttinten en tegelijkertijd een zachte weergave in de hoge lichten? Gaat het misschien beter met de SE5-lith-print? Ik zou erg dankbaar zijn voor jullie tips en ervaringen!
PS: In de bijlage zit ook een scan van de conventionele afdruk op hetzelfde papier.
TR
Hallo Andi,
Ik heb zelf geen ervaring met dit papier. Maar heb je de bak wel continu bewogen? Ik zou het papier gerust wat meer belichten dan slechts één stop overbelichting.
Thomas
Urnes
Hallo Andi,
ik heb nog geen ervaring met de MCC. Ik heb met Polywarmton gewerkt en momenteel met Fomabrom. Met Easylith heb ik gemerkt dat een rijkere verdunning beter uitpakt en er minder grafisch uitziet (oftewel minder korrelig), dus bij 600 ml zou je nog kunnen opschroeven naar 35 ml + 35 ml. Als ik zo naar de afdruk kijk en deze vergelijk met de zwart-witafdruk, zou ik zeggen dat ik hem langer had laten staan; dit is dus nog niet helemaal mijn ding. De rots heeft naar mijn mening nog te weinig zwart. Bij Polywarmton had ik bij dezelfde temperatuur tijden van rond de 20 min. Ik moet echter ook toegeven dat ik nu bij 36° en Fomabrom op slechts 4 min. zit (oké, dat helpt nu weinig). Wat me nog te binnen schiet, is gewoon twee stops meer licht toe te voegen, dan krijg je meer kleur erin, ik denk dat daardoor de schaduwgebieden nog beter afsteken. Verder kun je gewoon eens een berichtje sturen naar de heer Moersch, die heeft eigenlijk altijd een open oor voor vragen. Op zijn website staat ook een lijst met fouten, daar komt ook de tip met de dikkere opbrengst vandaan, dat heb ik ook geprobeerd.
Groeten, Sven.
andreasdegner
Hallo!
Allereerst bedankt voor de twee reacties.
Ik heb de filmrol dus voldoende bewogen. Ik wilde niet meer dan één stop overbelichten, omdat het negatief niet erg contrastrijk is en ik juist een vrij contrastrijke afdruk wil.
Heeft niemand hier op het forum ervaring met MCC en Easylith of SE5 Lith?
Groeten
Andreas
michael-kielgmxnet
Hallo,
Easy Lith bevat al additieven, met name Starter D, dat de ontwikkeling vertraagt en zorgt voor meer kleur. Ik vind de lith-print al erg geslaagd. Voor meer contrast kun je doen wat al eerder is voorgesteld: langer ontwikkelen, zodat de schaduwen sterker worden, of met een rijkere oplossing werken. Een derde mogelijkheid is om daarna te tonen met seleentoning (kort in een rijke oplossing) om de schaduwen te versterken.
Over het algemeen moet je bij lith-printen veel experimenteren. De Easy Lith is heel goed voor het begin, omdat deze goed samengaat met veel soorten papier. Met de SE5 heb je echter aanzienlijk meer mogelijkheden, omdat je daarmee de ontwikkelaar zelf kunt mengen zoals je dat wilt of zoals het papier vereist.
Met vriendelijke groeten,
Michael
andreasdegner
Hallo Michael,
Het grootste probleem is de slechte weergave in de overgang van de hoge lichten naar de middentonen... je ziet daar een "gemarmerde" structuur. Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij lith-printen bepaalde "foutjes" van het papier aan het licht komen die bij conventioneel drukken onzichtbaar blijven. Misschien is dat bij mijn partij het geval. Ik heb echter ook al litho-afbeeldingen gezien met Adox MCC die eruitzien zoals ik ze me voorstel... ik ga nog wat verder experimenteren, eventueel met de SE5.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
michael-kielgmxnet
SE5, in een dikke oplossing met een beetje additief C (antioxidant), is een goede manier om ook lastige papiersoorten te ontwikkelen.
Of je de marmering helemaal weg kunt krijgen, is echter de vraag. Ik ken dat ook van veel andere papiersoorten (bijvoorbeeld Adox Fine Print Vario Classic of Maco Expo). Waarschijnlijk hangt dat ook sterk samen met het dragermateriaal van het papier.