Mittelformater
Hallo labvrienden,
Ik gebruik al jaren Kodak T-Max-films, die ik ook met de T-Max-ontwikkelaar ontwikkel. Toen ik bij Kodak navraag deed, kwam ik er helaas achter dat deze ontwikkelaar niet meer in flessen van 200 ml wordt aangeboden. In plaats daarvan is hij alleen nog verkrijgbaar in verpakkingen van 1 liter.
Helaas kan ik met deze hoeveelheid niets beginnen, omdat het grootste deel van de ontwikkelaar zou bederven vanwege het geringe aantal te ontwikkelen films. Voordat ik hier de vraag naar alternatieven stel (nog even geen tips op dit moment, alstublieft), richt ik me eerst met de volgende vraag/oproep tot het forum:
? Zijn er in de regio Erlangen/Nürnberg hobbyisten die ook slechts 200 - 400 ml nodig hebben en de hoeveelheid van 1 liter zouden willen delen?
Ik ben benieuwd of er lotgenoten zijn.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Groeten
Joachim
Tandemfahren
Hallo Joachim,
Allereerst van harte welkom op het Fotolaborforum.
Nee, ik kan de ontwikkelaar niet met je delen, en gezien het feit dat het aantal mensen dat nog met film werkt steeds verder afneemt, is de kans niet erg groot dat je iemand vindt.
Als je je op deze ene chemie hebt vastgepind en niet (wat ook logisch is) wilt overstappen op een ander, vergelijkbaar product, rest je niets anders dan de overtollige ontwikkelaar zo goed mogelijk te bewaren.
Dat doe je het beste door het concentraat te verdelen over kleine Aponorm-flesjes, die je tot de rand vult. Uwe Pilz heeft het trouwens al gezegd. Maar het moet wel Aponorm zijn, geen plastic.
Bruin glas, smalle hals, goed sluitende dop, geen lucht erin laten.
En wat daarna het beste helpt: veel fotograferen!
Met vriendelijke groeten
Frank
AchimBauer
Hallo Joachim,
Ik gebruik T-Max nog niet, en misschien ga ik dat ook wel nooit doen; wat mijn standaardfilm wordt, zal mijn grote filmtest uitwijzen.
Maar het probleem beperkt zich niet tot jou en heeft ook niets te maken met het 'sterven van analoog' (eigenlijk haat ik de term analoge fotografie omdat die niet helemaal klopt)! Want het probleem bestond ook in tijden waarin papier- en chemiefabrikanten die vandaag de dag niet meer bestaan, nog opleidingen voor beginners en gevorderden konden verzorgen.
Ik kan me uit die tijd nog herinneren dat ik iets heb gelezen over het invriezen van fotochemie. Ik weet niet meer of het werkte of niet. Als ik eens een uurtje tijd heb (na gisteravond is dat nogal onwaarschijnlijk, want ik ben het slachtoffer geworden van een inbraak), kan ik het artikel eens opzoeken.
Maar er is niets op tegen om het eens te proberen: gewoon invriezen en dan een testfilm gebruiken waarop geen onherstelbare foto's van de vrouw en de kleinkinderen staan.
MAAR LET OP: ZO INVRIEZEN DAT ER GEEN VERWISSELING MET VOEDSEL KAN PLAATSVINDEN!!!!
Groeten, Achim
Wolkenkratzer
Hallo Joachim,
Ik woon in de omgeving van Neurenberg en werk in Neurenberg zelf.
En ik gebruik de T-Max-ontwikkelaar voor het eerst. Mijn doorvoer is ook erg laag. Misschien kunnen we hier wel iets op vinden.
Op dit moment heb ik een geopende fles, die ongeveer een half jaar oud is.
Groeten, Thomas
Mittelformater
Hallo Thomas,
Ik vind het leuk om eens iemand te vinden die ook in deze regio met de T-Max werkt. De resultaten met deze combinatie van film en ontwikkelaar zijn echt indrukwekkend. Als je wilt, kunnen we onze telefoonnummers uitwisselen, dan kunnen we afstemmen. Misschien meldt zich ook nog wel iemand anders uit de regio. Ik ben toch van plan om binnenkort films, ontwikkelaars, fixeermiddelen enz. te bestellen.
Groeten uit Erlangen
Joachim
HenningH
[...]Ik kan me nog herinneren dat ik in die tijd iets heb gelezen over het invriezen van fotochemische producten. [...]
Hallo,
ik heb dat artikel ook nog ergens liggen. Ik meen me te herinneren dat het bij bepaalde kleurchemicaliën werkte, maar bij ID-11 niet.
Maar afgezien daarvan vind ik het invriezen van vloeibare fotochemie een van de meest absurde en onzinnige dingen die je kunt doen. Geen enkel normaal mens komt op het idee om melk, shampoo, benzine, azijn, wijn of iets dergelijks door invriezen houdbaar te maken.
Vaste stoffen die eenmaal zijn neergeslagen, kunnen mogelijk niet meer gecontroleerd in oplossing worden gebracht en dan is de samenstelling al verpest...
De Aponorm-flessen zijn in veel maten goedkoop verkrijgbaar. Je koopt gewoon de hoeveelheid in de maat die je nodig hebt voor een normale ontwikkeling en vult de liter vervolgens over in porties.
Groeten
Henning
Wolkenkratzer
Hallo Joachim,
Dat gaan we doen. Ik heb nog niet veel ervaring met de Tmax-ontwikkelaar. Ik heb er voorlopig alleen de Acro 100 in ontwikkeld.
Een film die me wat problemen bezorgt vanwege zijn stijfheid bij het inrollen. Andere films, zoals de HP5 of de APX, zijn prettiger in het gebruik.
Hallo swingende Henning,
Ik heb iets soortgelijks gelezen.
Groeten, Thomas
Mittelformater
Hallo Thomas,
Wat betreft T-Max-films en -ontwikkelaars kan ik je, als je dat wilt, graag wat tips geven. Hier is mijn e-mailadres; laten we even onze telefoonnummers uitwisselen: joa.kraus@arcor.de
Met vriendelijke groeten,
Joachim
Wolkenkratzer
Hallo Joachim,
Sorry dat ik pas nu reageer. De e-mail is onderweg.
Groeten, Thomas