MirkoBoeddecker De Schwarzschild-waarden staan op de website: http://www.adox.de/ADOX_Filme/Premium%20Line%20Films/ADOX_CMS_Filme/ADOX_CMS_Filme.html De vlakfilm is in voorbereiding. De film is al belicht, we wachten op de voltooiing van de luchttechnische installatie in de vlakfilmverpakking (cleanroomomstandigheden). Met vriendelijke groeten, Mirko
CPD Hallo, daar staat helaas alleen: Reziprozitätsverhalten (Schwarzschild-Effekt): Im Bereich zwischen 1/100 und 1/10 s ist keine Korrektur notwendig. Bei 1 s + 1/2 Blende Bei 1/1000 s + 1/2 Blende Met vriendelijke groeten CP
SxDx Dat lijkt op "klassiek" gedrag. Als vuistregel hanteer ik altijd het volgende: In plaats van 5 seconden: 10 (x2) In plaats van 10 seconden: 30 (x3) In plaats van 20 seconden: 80 (x4) In plaats van 30 seconden: 150 (x5) Dat is dan in de regel in ieder geval niet zo verkeerd dat je het negatief niet kunt gebruiken. Je moet het sowieso altijd optimaliseren, en het hangt ook af van het licht (of beter gezegd: de kleurtemperatuur ervan).
hagee Aangezien de camera bij zulke lange belichtingstijden toch al op een statief staat, maak ik bij onbekend materiaal altijd een reeks opnamen. Tenminste de eerste keer, als ik de film nog niet ken. Ik noteer ook wat ik heb gemeten en in welke stappen de reeks is gemaakt. Dan zit er in ieder geval één bruikbare tussen, en de volgende keer heb ik een goed uitgangspunt. Met vriendelijke groeten, Hans